top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תמנשה ב

בדיקת מתקני הרמה ואביזרי הרמה:

בודק מוסמך – מי שהוסמך ע"י מפקח עבודה ראשי לבצע בדיקות תקופתיות לסוג מתקן מסוים.
בודק מתקני הרמה ואביזרי הרמה מוסמך מבצע את בדיקת הכלים הרלוונטיים- עגורנים, רכבלים, מנופים מוסעים, רמפות, במות ועוד לפי חוקים, תקנות, נהלים מפרט בדיקות או הוראות מפקח העבודה הראשי החלים בארץ לגבי אותו כלי. על בודק מוסמך לפעול לפי תקנים ישראלים או זרים המובילים בתחום, הוראות היצרן של אותו הכלי וכללי המקצוע ההנדסיים והבטיחותיים המקובלים בתחום הרלוונטי. על סמך בדיקתו יחליט הבודק אם לאשר הפעלת הכלי ובאילו תנאים.

השימוש במכונות הרמה ובאבזרי הרמה נעשה עוד לפני שנים רבות, אך הפך לתדיר בשנים האחרונות ואנו עדים למספר הולך וגובר של מכונות אלה, המיועדות להרמת מטענים והנפתם למקומות שונים, במשקלים משתנים ובגבהים שונים.

פקודת הבטיחות בעבודה [נוסח חדש], התש"ל-1970 מגדירה בסעיף 79 כ"מכונת הרמה" – התקן הרמה, לרבות עגורן, קילון, תלת-רגל, התקן משיכה, מחפר עגורן, מחדיר כלונסאות, כננת, מלגזה, גלגלת, גלגלת שרשרת, גלגלת כבלים, גלגילון, מסוע עילי, מסילת כבל, חבל עילי וכל מכונה אחרת

.היכולה באמצעות אבזר הרמה להרים עומס, להורידו או להחזיקו

בדיקת מכונות הרמה

​​מכונת הרמה נדרשת לבדיקה על ידי בודק מוסמך לפני הפעלתה ולאחר מכן בתדירות שלא תפחת מ-14 חודשים לפחות. בודק מוסמך רשאי לקבוע בדיקה בתדירות גבוה יותר אם השתכנע כי מצב מכונת ההרמה מפאת גילה או שחיקתה במהלך השנים גבוהה במיוחד ומחייבת מעקב על מנת למנוע כשלים אפשריים במהלך עבודתה.

יחד עם זאת, קיימים מספר מכונות הרמה להם נדרשת בדיקה בתדירות גבוהה יותר שנקבעה בתקנות ובמקרים אלה בתדירות של אחת ל-6 חודשים. המדובר על מכונות הרמה, הנמצאות דרך כלל באתרי בניה בה שחיקת המכונות מואצת.

מכונות ההרמה בעבודות בנייה, הנדרשות בבדיקה בתדירות של אחת ל-6 חודשים, הן:

  1. עגורני צריח

  2. פיגומים תלויים

  3. פיגומי תורן

  4. במות הרמה

אבזרי הרמה


​​לצורך הנפת המטענים נעשה שימוש באבזרי הרמה איתם ניתן לחבר/לקשור את המטען למכונת ההרמה ולפיכך קיים מגוון רחב ביותר של אבזרי הרמה המותאמים לאופי העבודה המבוצעת, החל מקורות הרמה, מענבים, סגירים (שאקלים), רצועות הרמה, דודי בטון וכיו"ב.

פקודת הבטיחות בעבודה [נוסח חדש], התש"ל-1970 מגדירה בסעיף 71 כ""אבזר הרמה" – התקן כלשהו המשמש או הנועד לשמש במישרין או בעקיפין לחיבור עומס להתקן הרמה ואינו מחובר דרך קבע לעומס, לרבות מענב שרשרת, מענב חבל, טבעת, וו, מענב, אונקל, סגיר, סביבול, מנעול סבב, עין הרמה משולשת, חוליה, מלקחות לוח, מלקחות קורה, מלקחות מספריים, כלי קיבול להרמת חמרים או ציוד, דלי מלקחיים, בורג עין, קורת הרמה, מסגרת הרמה וכל התקן דומה המהווה חלק של התקן הרמה או אמצעי תליה, ולרבות תמיכה של התקן הרמה שבו משטח עבודה או במה;

לאור העובדה כי אבזרי ההרמה נשחקים במהירות רבה, מועברים ממכונת הרמה אחת לשניה וכן לאור העובדה כי אביזר ההרמה אינו מצוייד במנגנוני בטיחות, נדרשת בדיקה של אבזרי ההרמה ללא יוצא מן הכלל בתדירות של אחת ל-6 חודשים. עוד יצויין, כי לחלק בלתי מבוטל מאבזרי ההרמה, קיימים תקנים ישראלי, הקובעים את הדרישות לאותם אבזרים, אופן סימונם, דרך בחינת


243 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page